WYCENA AKTYWÓW NIEMATERIALNYCH
Zagadnienia związane z aktywami niematerialnymi i kapitałem intelektualnym przedsiębiorstw od ponad 20 lat stanowią istotny i coraz ważniejszy element zarządzania przedsiębiorstwem. Współcześnie powszechnie głoszony jest pogląd o wzroście znaczenia aktywów niematerialnych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa i dla jego wartości. w praktyce porównując spółki giełdowe funkcjonujące w różnych sektorach rynku można zauważyć, że duża część z nich oparta na aktywach niematerialnych (np. know-how, patenty, znaki towarowe, prawa autorskie, licencje, systemy zarządzania) przynosi wyższe od przeciętnych stopy zwrotu i wyższą wycenę rynkową. w przypadkach, gdzie występuje nadwyżka wartości rynkowej nad wartością majątkową, mamy do czynienia z występowaniem goodwiil.
Zgodnie z definicją wartości niematerialnych zawartą w Międzynarodowych Standardach Wyceny wartości niematerialne są to aktywa, które są określane poprzez ich właściwości ekonomiczne. Nie posiadają one formy fizycznej, jedynie przyznają prawa i przywileje właścicielowi i zazwyczaj generują dla niego dochód. Aktywa niematerialne są podzielone na kategorie związane z prawami, stosunkami faktycznymi, zgrupowanymi środkami niematerialnymi i własnością intelektualną. Jako przykłady własności intelektualnej podawane są
nazwy marek, nazwy handlowe, prawa autorskie, patenty, znaki towarowe, tajemnice przedsiębiorstwa lub know-how.
Spośród aktywów niematerialnych jednym z najczęściej występujących w samodzielnym obrocie lub podlegającym odrębnej wycenie są znaki towarowe. Znaki towarowe stanowią kluczowy czynnik przewagi konkurencyjnej, pozwalając na identyfikację produktów, lojalność konsumentów i osiąganie wyższej rentowności w stosunku do wyrobów niemarkowych. Wymagają ponoszenia nakładów na promocję i utrzymanie pozycji znaku, które nie zawsze jednak przynoszą wystarczające efekty.
Do wyceny znaków towarowych (i innych aktywów niematerialnych) stosuje się zasadniczo takie same metody jak do wyceny innych składników mienia:
- Rynkowe - oparte na porównaniach rynkowych
- Dochodowe - oparte na kapitalizacji dochodów (bezpośrednich w postaci opłat lub pośrednio wyodrębnionych ze strumienia dochodu przedsiębiorstwa)
- Kosztowe - w różnych formułach
Wycenialiśmy
Znaki towarowe:
LAKMa (18 znaków towarowych), LIBERTY, CANEA, ATAL, KUBALA, SKAŁA, STARPECK, TELERABAT, AVANS, PRODRUT i inne
Know-how:
5.net S.A. - VOIP